lördag 9 december 2017

Sammanfattning av Resan Österut

Resan österut på egen köl 2017

Årets färd med vår Grand Banks skulle bli lite längre, planerna var nämligen att gå runt östersjön!
             Vi startade en tidig morgon från Vaxholm i Stockholm, båtarna låg redan i Stockholm efter att vi åkt upp hit tidigare för ett Grand Banks möte på Stora Sandön.



Vi korsade Ålandshav på midsommaraftons eftermiddag och hade siktet inställt på Mariehamn. Överfarten blev relativt lugn med en 5 sekund meter i fören. Vi hann med både sill, potatis och nubbe på akterdäck denna midsommarafton.
Resan fortsatte genom Lems kanal och in till Lumparn som är ett litet innanhav på Åland, på AISen ser vi att våra Stockholmsvänner kommer forsande från på Lumparn. Efter denna träff på havet var vi i stort sett oskiljaktiga, så nu var vi 4 stycken Grand Banks som följdes åt.

Vi tog oss genom den Ålänska skärgården och vidare upp i Skärgårdshavet där vi passerade gränsen in till Finskt territorium. Vi anlöpte hamnar såsom Seglinge, Glada Laxen, Lappo, Saviletto och nådde så småningom "Muminland" i Nådendal.



Väl framme i Nådendal var det dags att besöka mumindalen med alla trollen och byggnader.
Efter besöket i mumindalen åkte vi till Finlands äldsta stad Åbo som grundlades redan på 1200-talet och är Finlands sjätte största stad med ca 180 000 invånare. Färden från Åbo gick vidare söder ut genom den talrika ö värden där vi angjorde Airisto, Kasnäs och Hangö. På Hangö skilldes vi åt, två båtar gick söder över medan vi fortsatte åt öster till Ekenäs och Porkalla. Från Porkalla tog steget över Finska viken en tidig morgon, de 25 nm var en upplevelse som man sent ska glömma, inte så mycket som en krusning på havet.

Vi anlände till Tallin och olympiahamnen i Pirita lagom till 11 kaffet i strålande väder och mötte upp de andra båtarna här. Nu var vi i de gamla östblocket och var nyfikna på hur utvecklingen hade gått sedan friheten från Ryssland gått. Det skulle bli en intressant resa längs Estlands kust där vi passerade Lohusalu, Haapsalu, Kuivastu, Kuhnu för att komma till Pärnu uppe i syd östra viken i Estland.

Et-Parnu coa.svgPärnu erövrades av svenskarna första gången 2 juni 1562 och har ca 44 000 invånare. Pärnu ligger uppe i viken på nord östra delen av Rigabukten. Hit till denna plats kom vi efter att varit på sjön i 23 dygn hitills.
Stadsvapen


Vi lämnar Pärnu och Estland och följer kusten söder ut i Rigabukten och kommer till Lettland. Vår första hamn i detta land blir Kuivizi, här märker man att Lettland inte kommit lika långt i sin utveckling efter friheten från de ockuperande makterna ännu. Vi besökte två hamnar, Skulte och Jurmala innan vi gick in till Riga på floden Daugava.
Riga var slutmålet för resan och att vara med på ICCY mötet. International Council of Cruising Yacht. Här mötte vi medlemmar från länder runt Östersjön som kommit hit. Vi umgicks i dagarna 5 och fick se väldigt mycket av Rigas och Lettlands historia från våra Lettiska värdar.











Vi fick rundvandring både i det gamla på östra sidan av Daugava och nya Riga på västra sidan av floden.

Efter dessa dagar i Riga var det dags att tänka på att ta oss mot Sverige igen. Denna resa gick till svensk ön Ruhnu mitt i Rigabukten. Nu var vi åter tillbaka till Estland. En övernattning här tillsammans med "Stockholmsbåtarna" för att här skildes våra vägar åt för denna gång, vi som skulle gå västerut och dem skulle nordväst,
Nu började tyvärr vädret att bli sämre så vår resa till Lettlands västkust och Ventspils blev lite gropig. Väl framme fick vi ett extra dygn i staden för att vänta in bättre väder som vi gärna ville ha då vi skulle över hela Östersjön och till Fårösund på Gotland, en resa som skulle ta ca 13 timmar.

Vi startade vid 20 tiden på kvällen och satte kurs mot Fårösund på Gotland. Havet var fortfarande ganska gropig så vi fick kontrollera sjösurrningen en extra gång. Det mörknade och dunklet föll över oss, vi närmade oss internationellt vatten och båt trafiken ökade. Vi hade sällan mindre än 5 "prickar" på radarn någon gång under natten, en del fick vi lämna företräde till och andra tog vi kontakt med och undrade om dem såg oss.
Ovädret som skulle passera bakom oss hann vi inte riktigt undan för så ett par ordentliga blixtar fick vi över oss men allt gick bra även om GPS en svajade.

Åter på svensk mark och vi vilade ut på Fårösund efter nattens resa. Vi fortsatte till Visby redan dagen efter. I Visby laddade man upp för medeltidsveckan, som är en årligt förekommande evenemang på Gotland. Nu blev det lite längre än vi planerat att stanna här. Vädergudarna var lite sura och låste på från sydväst allt vad dem orkade, så här låg vi och gungade i dagarna fem.

Vi fick förtöja i vägräcket för det visade sig att bryggan höll inte för krafterna med dessa dyningar sim gick i hamnen.
Eftersom vi var ofrivilligt kvar här så infinner det sig en konstig känsla att det blir drygt, vi hade ju sett stan.
Medeltidsveckan förgyllde i alla fall väntan på bättre väder så att vi kunde gå över till Öland.

Dagen kom när det var tid att lämna Gotland och gå över till Öland och senare hem till Karlskrona, detta efter en händelserik och intressant resa runt Östersjön.


Lite fakta om resan:
49 dygn ombord.
1258 distans minuter.
185 timmars körning.
1 994 liter diesel.
37 hamnar.
5 Länder.
1 tidszon
2.5 kg gasol.
3 450 liter vatten.











 
 
 




 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar