måndag 11 juli 2016

Åhus-Hällevik

Efter helgens oväder gjorde vi klart skepp och gav oss iväg från Åhus. Avgång kl 09.10 ut genom industrihamnen som är mynningen på Helge Å ut i Hanöbukten. Lastfartygen var i full gång att lasta av, vad det var kunde vi inte avgöra men man skopade ur skeppet med kran.

Den sydvästliga vinden låg på snett akter ifrån med en styrka på ca 6-7 m/sek. Vi höll ut för uppgrundningen söder om inloppet till Hälleviks hamn, den är rätt så lurig så det gäller att inte försöka gena in i hamnen.

Inne i hamnen tryckte vinden på i sidan så att vi drev en del, vi vågade inte lägga oss vid bommarna med den kraftiga sidvind vi hade och bommarna såg rätt klena ut. Risken var väl att vi skulle trycka sönder dom med 15 ton tung båt så vi gick längre ut i hamnen och förtöjde långsides.



Här i Hällevik fick frun ett eget dygn i båten då jag fick åka ambulans till Karlskrona lasarett efter att min insulinpump gett mig fel dosering. Det var inte alvarligare än att jag fick ett dygn på hospitalet för övervakning. När jag återkom till båten på eftermiddagen dagen efter så hade frun lagat till färsk fisk som inhandlats på Hennings rökeri. Det blev en härlig middag på akterdäck i solnedgången. Det blev ett händelserikt dygn så det var gött att krypa ner i egna sängen igen.

Dagens distans: 15,8 nm
Totalt 2016: 326,7 nm
Totalt: 952,1 nm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar