onsdag 6 juni 2018

Stege

Stege stad

Varryn Light stävade ut kl 09:47 från Femös trygga hamn och ut på det lite mer gropiga innanhavet, Smålandsfarvand. Vinden låg på ifrån sydöst och med en vindmätare som visade dryga 5.8 m/sek. Med denna vindriktning trycker vattnet på ifrån Östersjön så det var att stångas i motström som faktiskt var en 2 knop.


Jag angjorde nordhamnen strax efter 15 på eftermiddagen denna lite blåsiga men soliga dag.

Stege.
Även här har svenskarna härjat på mitten av 1600-talet. Stege är en hamnstad med ca 3800 invånare i Vordingbords kommun i Region Själland, Danmark som det heter idag. Stege är belägen vid Stege bugt på Mön.



Under en promenad i denna lilla by ser jag ett medelålders sällskap på en fyra personer som samtalade ganska högljudda. När jag passerar tilltalar en dam mig och bjuder mig på 2 kg jordgubbar! Jag förvånad tar emot denna gåva. Vandrar vidare till stormarknaden och inhandlar lite grädde, sen blev det att avnjuta jordgubbar med grädde på flybridge och en vacker solnedgång denna sena kväll. 
Här fick även fotografen vara med? på hjärtats sten.


Dagens distans: 33,0 nm
Totalt 2018: 389,3 nm
Totalt: 2748,8 nm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar