Ventspils-Fårösund
Ha, ha, en än gång spelar vädret oss ett spratt med vindar på 8-10 m/sek så det var bara att sitta lugnt i båten. Enligt SMHI skulle det bli 32 m/sek mitt i östersjön vid midnatt??? Var detta möjligt, så vi ringde Stockholm radio som faktiskt bekräftade detta.På tisdags morgonen såg det helt plötsligt bra ut för att korsa östersjön natten mella tisdag och onsdag. Sagt och gjort vi hade bestämt oss att gå. Enligt våra beräkningar så skulle vi ge oss av kl 21.00 för att vinden skulle avta och ovädret skulle komma bakom oss.
Detta skulle bli en spännande natt:
Det började lugnt och fint med vinden med oss och vågorna snett akter ifrån. Med kurs 283 grader och Fårösund som waypoint i gps:en bar det iväg med avgång kl 20.20 lettisk tid.
Det mörknade och radar fick börja arbeta, radiokontakt med McRill som har AIS ombord var vi väl förbereda för överfarten.
Det är otroligt mycket trafik där ute på Östersjön redan vid 23-tiden fick vi kontakt med en kollon från Nato "warship" som det står i AISen, som låg på kollisionskurs med oss.
Foto: Cina Löfqvist |
Radiokontakt med dem över VHF:en fick vi beskedet att dem sett oss och som dem sa "you are safe" kunde vi se deras lanternor passera akter om oss.
Totalt blev det en 10-15 fartyg som vi fick ta hänsyn till under natten. Även den svenska militären som lekte spökskepp gled fram i mörkret med stängd AIS och var väldigt nära oss. Lite otäckt.
Inte bara fartyg som kom i vägen för oss, ovädret kom över oss med både åska och starka byvindar och med ett sällan skådat ösregn. Här var det tur att vi hade båt för annars hade vi nog flytigt iväg. I det svaga lyse vi hade såg vi hur det forsade på däck med vatten.
Ljuset började komma kl 03.45, regnet och vinden hade försvunnit och ögonen började bli trötta. Det var ju ganska många timmars gångtid kvar innan vi skulle se land igen.
07.12, lettisk tid, skymtar vi Gotland i horisonten och solen har börjat att torka upp båtdäcket efter nattens regnande. Och klockan 08.46,svensk tid, har vi angjort Fårösund. Nu var det bara två saker som skulle göras, frukost och gå och lägga sig. Detta var vi värda efter denna nattseglats över Östersjön på 13 timmar.
Dagens distans: 88,0 nm
Totalt 2017: 1071,6 nm
Totalt: 2226,7 nm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar